RANCANGAN MENGAJAR
Nama
Kelas :
Prasekolah Bestari
Tarikh
:
6 Mei 2012
Bilangan
Murid : 25
orang
Masa
:
8.30 – 9.00 pagi (30 minit)
Modul
: Asas
Tema
/ Tajuk :
Makanan
Tunjang
Utama :
Sains dan teknologi (ST)
Standard
Kandungan : ST 2.3
Mengasingkan makanan mengikut rasa.
Contoh manis, masin,masam.
Standard
Pembelajaran : ST 2.3.6
Mengumpulkan objek mengikut rasa.
Kesepaduan tunjang :
PSE 2.3.6 Berinteraksi dengan yakin.
Standard Pembelajaran Slot : Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat :-
a)
Kognitif : 1) Murid-murid
dapat mengira objek mengikut rasa
makanan.
b)
Afektif :
1) Bekerjasama, yakin, berani
c) Psikomotor : 1) Mengumpul makanan mengikut rasa.
2) Membilang makanan mengikut rasa.
3) Mewarna gambar makanan.
Pengetahuan Sedia ada : Murid sudah tahu rasa aiskrim, oren, garam
Kemahiran
Berfikir ( KBKK ) :
Mengenalpasti, menjana idea, membanding
Penerapan
nilai (PN) : Sopan, sabar, kerjasama, bertolak ansur
Bahan
Bantu Mengajar ( ABM) : Carta Makanan mengikut rasa
serta benda maujud
iaitu makanan sebenar
Fokus MI : Intrapersonal, interpersonal,
kinestetik ,
muzik, linguistik
Kosa Kata : Lebih, satu hingga sepuluh
MASA / LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
|
Set induksi
( 3 minit )
|
Pengetahuan sedia ada mengenal rasa makanan: manis, masam,
masin
|
Guru menunjukkan carta makanan. Murid boleh menyatakan
contoh rasa dan nama makanan tersebut.
Contoh : gula-manis
garam-masin
mangga-masam
|
PN:-
-Sopan
-Sabar
MI :-
-Kinestetik
-Linguistik
KBKK:-
Menjana idea
|
|
Langkah 1
( 5minit)
|
Mengasingkan makanan mengikut rasa
|
Guru menunjukkan satu persatu makanan.Contoh:cuka,limau,telur
masin,gula-gula dll.
Kemudian , guru memanggil beberapa orang murid untuk
merasa makanan tersebut.
|
PN :-
-Yakin
MI:-
-lingustik
KBKK :-
Menjana idea
|
|
Langkah 2
( 9 minit )
|
Mengumpul objek mengikut rasa.
|
-Setelah selesai murid-murid merasa makanan tersebut,
murid-murid diminta mengelaskan dan mengumpul makanan mengikut rasa.
Contoh:Masam:limau,cuka
Manis:aiskrim,gula-gula.
Masin:garam,telur masin
-Kemudian guru bertanya kepada murid-murid makanan mana
yang paling mereka gemari.
|
PN:-
-Komitmen
MI :-
-Linguistik
-Interpersonal
KBKK:-
-Kreatif
|
|
Langkah 3
( 5 minit )
|
Penerangan Aktiviti
|
- Guru menerangkan aktiviti kepada murid-murid.
-Murid-murid dikehendaki mewarna gambar makanan yang
mereka gemari.
|
||
Langkah 4
(5 minit)
|
Pengukuhan Aktiviti
|
- Murid menyebut semula nama makanan dan rasa yang
telah dipelajari.
|
BBM :-
PN :-
-Bekerjasama
MI :-
-Kinestetik
KBKK:-
-Meramal
|
|
Penutup
(3minit )
|
Nyanyian
|
- Murid menyanyikan lagu mengenai rasa mengikut lirik
“Kalau rasa gembira”.
- Contoh : Kalau rasa manis tepuk tangan, Kalau rasa
masam kerut muka, Kalau rasa masin geleng kepala.
|
KBKK :-
-Kreatif
|
No comments:
Post a Comment