Sunday, 18 November 2012


RANCANGAN MENGAJAR


Nama Kelas                                      : Prasekolah Bestari
Tarikh                                                 : 6 Mei 2012
Bilangan Murid                                 : 25 orang
Masa                                                 : 8.30 – 9.00 pagi (30 minit)
Modul                                                : Asas
Tema / Tajuk                                     : Makanan
Tunjang Utama                                : Sains dan teknologi (ST)
Standard Kandungan                     : ST 2.3 Mengasingkan makanan mengikut rasa.
                                                            Contoh manis, masin,masam.                                                   
Standard Pembelajaran                 : ST 2.3.6 Mengumpulkan objek mengikut rasa.           
Kesepaduan  tunjang                      : PSE 2.3.6 Berinteraksi dengan yakin.
Standard Pembelajaran Slot         : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid  dapat :-
a)    Kognitif               : 1)  Murid-murid dapat mengira objek mengikut rasa
                                          makanan.
             b) Afektif                  : 1) Bekerjasama, yakin, berani
             c) Psikomotor         : 1) Mengumpul makanan mengikut rasa.
                                                2) Membilang makanan mengikut  rasa.                     
                                                3) Mewarna gambar makanan.
Pengetahuan Sedia ada                 : Murid sudah tahu rasa aiskrim, oren, garam
Kemahiran Berfikir ( KBKK )          : Mengenalpasti, menjana  idea, membanding
Penerapan nilai (PN)                       : Sopan, sabar, kerjasama, bertolak ansur
Bahan Bantu Mengajar ( ABM)      :  Carta Makanan mengikut rasa
                                                              serta benda maujud iaitu makanan sebenar   
Fokus  MI                                           : Intrapersonal, interpersonal, kinestetik ,  
                                                              muzik, linguistik
 Kosa Kata                                        : Lebih, satu hingga sepuluh


MASA / LANGKAH
ISI PELAJARAN
AKTIVITI
CATATAN

Set induksi
( 3 minit )













Pengetahuan sedia ada mengenal rasa makanan: manis, masam, masin
Guru menunjukkan carta makanan. Murid boleh menyatakan contoh rasa dan nama makanan tersebut.
 Contoh : gula-manis
                garam-masin
                mangga-masam
PN:-
-Sopan
-Sabar
MI :-
-Kinestetik
-Linguistik
KBKK:-
Menjana idea

Langkah 1
( 5minit)
Mengasingkan makanan mengikut rasa
Guru menunjukkan satu persatu  makanan.Contoh:cuka,limau,telur masin,gula-gula dll.
Kemudian , guru memanggil beberapa orang murid untuk merasa makanan tersebut.
PN :-
-Yakin
MI:-
-lingustik
KBKK :-
Menjana idea

Langkah 2
( 9 minit )
Mengumpul objek mengikut rasa.










-Setelah selesai murid-murid merasa makanan tersebut, murid-murid diminta mengelaskan dan mengumpul makanan mengikut rasa.
Contoh:Masam:limau,cuka
             Manis:aiskrim,gula-gula.
             Masin:garam,telur masin
-Kemudian guru bertanya kepada murid-murid makanan mana yang paling mereka gemari.
PN:-
-Komitmen
MI :-
-Linguistik
-Interpersonal
KBKK:-
-Kreatif



Langkah 3
( 5 minit )
Penerangan Aktiviti




- Guru menerangkan aktiviti kepada murid-murid.
-Murid-murid dikehendaki mewarna gambar makanan yang mereka gemari.

Langkah 4
(5 minit)
Pengukuhan Aktiviti
- Murid menyebut semula nama makanan dan rasa yang telah dipelajari.
BBM :-
PN :-
-Bekerjasama
MI :-
-Kinestetik
KBKK:-
-Meramal
Penutup
(3minit )
Nyanyian
- Murid menyanyikan lagu mengenai rasa mengikut lirik “Kalau rasa gembira”.
- Contoh : Kalau rasa manis tepuk tangan, Kalau rasa masam kerut muka, Kalau rasa masin geleng kepala.
KBKK :-
-Kreatif

No comments:

Post a Comment